TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 25. 11. 2016

Jak si nahrát profilovou fotku?

TerezaBenickova

Sebekoučink

Váš cyklus již skončil. Pro pokračování v Sebekoučinku si založte nový cyklus.

Získané body

Tento měsíc: 48
Celkem: 1470
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 136523.69 km
Kolo: 66634.70 km
Cvičení: 5678 h 32 min

Přátelé

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

TerezaBenickova

Jak psát blog?

Výzva č. 43: Junk food mě nebere

22. 10. 2018

Tento týden je naší Výzvou nezařazovat do jídelníčku tzv. „junk food“. Tedy potraviny, která mají nízkou výživovou hodnotu, nepřináší nám téměř žádné prospěšné živiny (bílkoviny, vlákninu, prospěšné tuky…), a naopak obsahují často až děsivé množství živin rizikových (tedy cukru, tuku nevhodného složení a soli). Z dlouhodobého hlediska může nadbytečná konzumace takových potravin způsobit celou řadu zdravotních komplikací.

Mezi takovéto „junk“ potraviny však neřadíme pouze pochutiny z fast foodu, jak by se někdo mohl domnívat, ale patří mezi ně i sladkosti, různé chipsy a další nevhodné večerní mlsání, nebo třeba ochucené limonády.

A pokud jste s námi došli v projektu Výzva 52 až ke 43. Výzvě (sama nemůžu uvěřit, jak neuvěřitelně rychle to utíká!), nebo se na STOBklubu pohybujete už nějaký ten pátek, pak je vám jistě jasné, že přesně takové potraviny bychom měli, z výše zmíněných důvodů, v našich jídelníčcích omezovat.

To se ostatně dočtete v článku od nutriční terapeutky Andrey z Ne hladu, která na tzv. junk foodu nenechala „nit suchou“. V článku se dočtete, jaké konkrétní potraviny se mezi junk food řadí a proč, ale také třeba to, co může dlouhodobá konzumace tohoto druhu potravin způsobit.

Nebrat ale nebát se

Já bych se ale v tomto blogu ráda zamyslela nad více „psychologickou“ a méně výživovou otázkou, která s k tématu junk food a nezdravého jídla váže.

Ve STOBu jsem se totiž poprvé setkala s tvrzením, které je mi vlastně velmi sympatické. Věřím, že i vy jste od nás někdy četli nebo slyšeli větu „Neexistuje nezdravé jídlo, pouze jeho nezdravé množství.“ A protože právě junk food mnoho lidí považuje za prototyp nezdravého jídla (a upřímně řečeno, nelze jim to tak úplně vyvracet) má tahle moje úvaha místo právě tady, v této Výzvě.

Proč? Protože kolem sebe často vidím dva opačné extrémy. Na jedné straně stojí lidé, jejichž jídelníček je na „junk“ potraviny opravdu bohatý a jejichž běžnou rutinou je slupnout přes den u počítače balíček chipsů, zapít ho colou a na noc si rozpéct mraženou pizzu. Asi ani nemusím říkat, že takový jídelníček a denní režim rozhodně není doporučeníhodný, a právě v těchto případech je více než na místě upozorňovat na rizika, která jsou s dlouhodobou konzumací těchto potravin spojená.

Vidím ale také extrém opačný, a především nad tím, bych se v tomto blogu ráda krátce zamyslela. Vidím totiž, že někteří lidé se tzv. „junk“ potravin přímo děsí. Pokud mohou, tak zkoumají bedlivě složení a mnohem více než nutriční hodnoty dané potraviny je zajímá, jestli si do ní náhodou nezatoulalo nějaké to „éčko“. Jsou ochotni utrácet za úplně obyčejné potraviny neobyčejně velké peníze jen proto, že jim výrobce na obalu slíbí, že je potravina „bez aditiv“, „bez barviv“, že je „natural“ a ideálně i původem z „nedotčené přírody nějaké velmi vzdálené země“.  Patří sem i lidé, kteří sice možná mají některý takový „junk“ výrobek i rádi (zdravím všechny spolufanoušky nachos a mléčné čokolády) ale striktně si ho zakazují, protože se obávají, že by po jeho konzumaci buďto okamžitě ztloustli, nebo by jejich zdraví vážně a nevratně utrpělo na jiné frontě.

A přesně takováto obava z určitých druhů výrobků, není podle mého názoru vůbec zdravá. Rozhodně jsem toho názoru, že je neuvěřitelně důležité mít vyvážený jídelníček poskládaný především ze základních a zdraví prospěšných potravin. Že je důležité jíst pravidelně. Že je důležité nepřehánět to s cukrem, solí a smažením.

Ale víte, co se stane, pokud přesně takový životní styl dlouhodobě máte, ale jednou za čas se vám stane, že si dáte čokoládovou tyčinku nebo jinou sladkost? Nebo si zkrátka na oslavě nabídnete pár brambůrků? … Vůbec nic.

Tedy kromě toho, že ve vás konzumace takové potraviny vzbudí výčitky svědomí, strach z kil navíc nebo jiné neopodstatněné obavy.

No a řekněte sami… Stojí vám to za to? Nemáme kolem sebe stresu už tak příliš? Je opravdu nutné děsit se k smrti potravin, které opravdu nemají tu moc, aby nám jednorázově ublížili (jak se mnozí domnívají)?

Proto se znovu vracím, k větě, od které se celá tato moje úvaha takzvaně „odpíchla“. Protože jsem skutečně přesvědčená o tom, že (pro člověka, který netrpí žádným onemocněním) vlastně neexistuje nezdravé jídlo, pouze jeho nezdravé množství, které si navíc musíte dopřávat dlouhodoběji a pravidelněji, než-li jednou za měsíc.

Závěrem bych tedy chtěla říct – nezapomínejme pro jednotlivosti na „komplexnost“ a pestrost. Nebojme se potravin, ale vybírejme si je chytře. Preferujme kvalitu před kvantitou.

A především – vytvořme si k i méně vhodným potravinám takový postoj, abychom mohli říct „Brambůrky mě sice neberou, ale nebojím se jich“.

Protože věřím, že pokud si jednou zvyknete na „chuť zdravého a pestrého jídelníčku“, pak vás všechny opravdu „junk“ potraviny lákat skoro přestanou.

Neskrývám ale, že to je můj názor a je tak dost možné, že máte odlišnou zkušenost a postoj. Proto budu ráda, když se s námi o ně podělíte v komentářích. Myslíte si, že některé potraviny je jednoduše nutné si zcela zakázat?

Hodnocení (34 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

01. 11. 2019 10:28
Máte zcela pravdu, hlavně nachos taky miluji a občas, když si uděláme guacamole , patří tak nějak k němu. Jen jsem netušila, že se také řadí do téhle navrhované skupiny.
29. 10. 2019 14:56
Moc pěkný článek!
29. 10. 2019 10:51
Vařím, vařím a stále vařím, Krabičkuji, krabičkuji a stále krabičkuji. Ale když přede mne někdo nasype slané brambůrky, zobnu, ale sama nekupuji. Fast foody mě nelákají a cukrárny také ne. Jednoduše - junk food mne nebere :-)
29. 10. 2019 09:31
dávám přednost domácí vařené stravě
28. 10. 2019 20:17
Občas mě večer svrbí ruka...tak mám v zásobě vynikající chipsy s vysokým obsahem vlákniny http://www.damodara.cz/produkty/chipsy/makove , tak to hřešení pak tolik nebolí....
28. 10. 2019 17:33
Junk food potraviny mě naštěstí nelákají.
28. 10. 2019 15:25
Koukám na svůj rok starý komentář. Docela mě pobavil - nezměnilo se prakticky vůbec nic.
Pro pamětníky, kteří se loni se mnou vsázeli, jestli tu krabici želé arabesek od Vánoc spotřebuju do konce letních prázdnin: Loni tedy byla spotřebována na konci sprna, letos počítám, že těch podledních pár kousků zlikviduju až v listopadu. Možná do té doby koupím na vánoce čerstvou zásobu. Plánuju o krabici míň než loni. :-)
28. 10. 2019 12:43
Moc hezky jste to, Terezko, napsala. tak k věci přistupuju. Junk potraviny mne obvykle nelákají, ale pokud z nějakého důvodu chci chutnat, klidně to udělám a netrápím se tím. Je ale pravda, že mi docela dlouho trvala, než jsem k tomuto postoji přirozeně dospěla :-).
28. 10. 2019 11:34
Krásně shrnuto! Nemá cenu si striktně některé potraviny zakazovat, pak se z toho stresovat a hroutit a ve výsledku kvůli stresu sníst něco totálně nezdravého. Pestře a všeho s mírou, to je ono!
28. 10. 2019 09:02
Občas si něco malého zobnu, ale vyjimečně., rozhodně si to nevyčítám. Když už , tak to je mini dávka započítaná do koučinku.
28. 10. 2019 07:46
Jelikož většinu času jím zdravě, občasné vybočení si nevyčítám.
28. 10. 2019 06:57
Líbí se mi věta, která je vlastně tak trochu mottem stravování. Neexistují nezdravé potraviny ale pouze množství těchto potravin, které zkonzumujeme. A tak si čas od času koupím vědomě sáček brambůrků a sním ho bez výčitek svědomí
28. 10. 2019 05:34
Snažím se jíst zdravě, pestře, ale přesto se do mého jídelníčku nějaká ta čokoláda občas zatoulá. Není jí mnoho a bez výčitek si ji vychutnám :-). Mám možná tu výhodu ( nevýhodu) že tyto nezdravé potraviny o kterých se tady píše nemůžu ze zdravotního hlediska ( je mi po nich špatně), tudíž nehrozí mé selhání z toho, že bych je při jakékoliv příležitosti do sebe dostala....
28. 10. 2019 03:37
Děkuji za pěkný článek a souhlasím s tím,že bychom si neměli vyčítat nějakou tu " nezdravou" pott
ravinu.
06. 11. 2018 21:22
Čím více si budeme odpirat tzv. nezdravá jídla, tím větší chuť na ně většinou dostaneme.
29. 10. 2018 14:55
"Je opravdu nutné děsit se k smrti potravin, které opravdu nemají tu moc, aby nám jednorázově ublížili..." Prosím - ublížily... :-) Ale jinak díky za článek.
28. 10. 2018 23:56
Děkuji za článek
26. 10. 2018 18:46
Díky za článek, líbí se mi ta pasáž o té psychologické stránce...to si musím zapamatovat...ale myslím, že se snažím já i rodina jíst celkem zdravě.
25. 10. 2018 18:39
Začala jsem spíš zastávat názor, že prostě "nezdravé" - pro mě především vysoce průmyslově zpracované potraviny, prostě do jídelníčku nepatří a není pravda, že záleží na množství a ani, že "občas se nic nestane", protože co je občas, že? Jednou měsíčně? týdně? denně, ale jen po obědě :-)
24. 10. 2018 11:41
Stravuji se zdravě, tedy vařím ze základních surovin - je to, jak říká Milenka. Občas, tedy lépe řečeno dost často ale mám po zdravém obědě chuť na sušenky a čokoládu a pak mám výčitky. Protože vím, že po sladkém tloustnu.
23. 10. 2018 22:31
Můj problém asi nikdy nebyl v tom, že bych ujížděla na nějakém typu "prázdných kalorií". Já spíš měla problémy s velkými porcemi a tím, co jsem nejedla a dosdnes tomu neholduju - zelenininou a chlebem. Do mekáče jsem chodila - na mléčné jahodové shaky. Mléko a výrobky z něj můžu v libovolném daném množství, teď uyž vím, že slazené a smetanové není to ideální, tak mám v lednici polotučné mléko a podmáslí - a do mekáče už téměř nechodím.
Zbožňuju smažené nudle z čínských restaurací. Nebo smažené kuře s citronovou omáčkou od tamtéž. Teď tam zajdu tak jednou za měsíc nebo za dýl, místo jednou i víckrát týdně (ty nudle jsem si často kupovala cestou z práce s sebou k večeři).
Taky jsem při nákupu v krámu neodolala koblihám s marmeládou. Nebo jinému podobně sladkotučnému pečivu. To teď v krámu nekupuju prakticky vůbec, ale příležitostně si nějaký zákusek dám.
Čokoládu, zejména bílou a mléčnou, a lanážové vánoční figurky, ýelé v čokoládě i bez, to jsem taky jedla ve velkém. Ovšem když jsem začla hubnout se sebekoučinkem, ukázalo se, jak moc toho všeho sním. Ale nebyl pro mě problém ta méně zdravá jídla výrazně omezit - to mnohem větší byl zvýšit příjem zeleniny.
Takže jak to vypadá teď? Pořád stejně - stále mám doma regál plný čokolády, želé a jiných sladkostí, jen nemá tak rychlý obrat. "Zboží" v něm zůstává dlouho ležet, než na něj přijde řada.
Totéž platí o brambůrkách a podobně. Začítkem měsíce jsme šli na slezinu, kam jsme koupili dva pytle čipsů. Na místě jsme oteřeli jeden, ten se postupně snědl. Na druhý nepřišla řada a donesli jsme ho zpět domů. Od té doby tu leží a leží... A leží. A asi ještě dlouho ležet bude. Dokud nenastane jiná příležitost, kam by se dal ten pytlík odnést a zužitkovat.
Takže ano, brambůrků se nebojím.
Jestli je něco, co si nesmím koupit domů bez nebezpečí, že se na to nekontrolovaně vrhnu, je to třeba uzený ocásek. A tak si raději kukuju jen malé množství krájené anglické krkovičky, kterou si pk vychutnám.
23. 10. 2018 12:57
Jak psala v úvodu komentářů Masa55: nejdůležitější je osvěta. Kdyby si tak všichni lidi přečetli tento blog ! Já sama se sebou problém nemám - snažím se jíst zdravě a občas si dopřeji i něco, co zdravé vůbec není, (jsem přece jenom hříšný člověk), ale dost mě vytáčejí názory a postoje některých lidí z mého okolí. A podotýkám, že to jsou lidé vzdělaní. Myslím tím oba opačné názory na zdravé a nezdravé. Někteří ani netuší, že jedí nezdravě, ten druhý extrém by nevzal čips nebo tatranku do úst. Jedny vůbec nenapadne, co si kladou na talíř, hlavně, že je to dobré, a jim to přece nemůže uškodit, druzí zase musí mít všechno " eko" a "bio", jinak by se asi okamžitě otrávili. Jak jim to vysvětlit ? Proto si myslím, že v našich médích chybí více osvěty na toto téma. Jenže to by asi výrazně klesla sledovanost televizních reklam....
23. 10. 2018 11:34
Vždycky mě dostane to zjednodušené tvrzení, že tlustí se cpou jídly z fastfoodů a zapíjejí to litry coly. A že když se toho zřeknou, vše se v dobré obrátí. Já byla v tzv. mekáči 2x a vůbec mě to nevzalo za srdce. Jednou mě tam vzala dcera, abych nebyla zaostalá - na cheesburger. Vůbec mi to nechutnalo. Podruhé jsme si šli do mekáče sednout na kafe, abychom venku na mraze nezmrzli a víckrát nemám potřebu tam jít. Colu nepiju ani jiné podobné slaďáky. Ale mám ráda jídlo jako takové, i obyčejný chleba se solí, pokud je upečený a ne uvařený, mi moc chutná. Problém je u mě v množství, s tím bojuji pořád. A je to boj na celý život. Hranolky občas dělám, ale v troubě. Mám radši brambory pečené v troubě s kořením a trochou olivového oleje. Ten článek je moc pěkný a vše, co se v něm píše., mi mluví z duše. Díky.
23. 10. 2018 07:00
Děkuji za hezký článek. Některým zde uvedeným " nezdravým" potravinám se vyhýbám záměrně ze zdravotních důvodů, něktré prostě ani nevyhledávám. Také se mi zde zmiňovaná věta moc líbí a řídím se jí.
23. 10. 2018 06:46
Líbí se mi větička Brambůrky mne sice neberou ale nebojím se jich. Brambůrky mám ráda, občas si je dám a sním je bez výčitek svědomí, jako cokoliv jiného. Mekáče, bagety a podobné mne nebraly nikdy, pokud si dám bagetu na cestách, je z domova . Stobácké výlety končíme kávou a něčím k tomu a ro mne je to tečka za příjemným dnem. Podstatné je, že základem mého životního stylu je strava zdravá a pohyb v dnešní době spíše nadstandardní. A i když si dám akázanou potravinu, jsem v pohodě. STOB nás učí myslet a plánovat a ne si něco zakazovat. Kdyby tomu tak bylo, asi by tato komunita vypadala jinak
23. 10. 2018 05:43
Zcela s tímto článkem souhlasím. Když jsem potřebovala zhubnout, prakticky jsem se těmto potravinám vyhýbala, ale už rok si držím stálou váhu a vůbec nevadí, že si občas v malém množství dám čokoládu nebo třeba hranolky.
22. 10. 2018 20:42
Bessi...:-)))
22. 10. 2018 20:41
Mám ráda tyhle články, které vyvolávají polemiku a nejsou úzkoprse černobílé ve smyslu:"kdo nejí s námi-jí proti nám" :-))
A docela jsem alergická na použití:"míry" a "zdravého rozumu"...Ono mi to totiž pak ukazuje, že kdo se neovládne a sní něco co není úplně v pohodě anebo toho sní více-že takový člověk je hloupý(řečeno bez rozumu) a to se mi nelíbí.Protože pak tu máme ještě pojem"vůle".Jeden může vědět ale nemá sílu.Ráda si přečtu, jak tu takové"slabé chvilky" řeší jiní.Už jsem to tu psala několikrát, že jsem zaznamenala veliký úspěch s odbouráním cukru v jídle a též doma nepoužívám vůbec sůl.Ale kdyby to všechno bylo správně, měla bych být pěkně štíhlounký lemurek a ne zavalitý poloop, jak mnozí o víkendu viděli.Takže za sebe, hambáče, fastfood, slazené vody, obecně mi nechutnal nikdy, na STOBu jsem přestala jíst pizzu, asijské jídlo vyjma sushi, zrušila jsem průmyslové sladkosti včetně čoko a přece to nestačí.
Když si něco z těchto věcí vyjímečně dám, svádí mně to rozežrat se hlava nehlava.Zůstaly mi chipsy, zmrzlina a makový závin.Mám takový směšný rozvh konzumace:zmrzku jen když je teplo, chipsy jen jeden konkrétní druh pokud je ve slevě a závin jedině ten co je v Tescu.Takže takový účelový jízdní řád škodlivin figury:-))Za mně tedy se osvědčilo zavřít zdravý rozum i s Mírou do skříně a zcela abstinovat od cukru a soli.Tak to mám já.
22. 10. 2018 20:21
Skvělý blog! Snažím se takovým potravinám vyhýbat, no ne pokaždé se mi to povede. Ale hlavu si kvůli tomu neustřelím.
22. 10. 2018 20:09
Pěkný blog! Já tyto jídla nejím, protože mi nechutnají. Raději si je občas připravím doma. Před lety jsem problémy se žaludkem a od té doby vím co můžu a co ne. Chipsy nejím vůbec, zmrzlinu tak 2-3 do roka. Občas si dám zákusek, to můžu :-)
22. 10. 2018 18:53
Nezbývá než souhlasit :-))))
22. 10. 2018 18:34
Terezko, s Vaším názorem se plně ztotožňuji :-).
22. 10. 2018 15:39
Souhlasím s Vámi, myslím si, že každý extrém je špatný ... sama preferuji vařit doma ze základních surovin, a takový jídelníček mi i chutná, ale občas to prostě nejde, a pak je pro mne lepší varianta sníst něco s menší výživnou hodnotou než nejíst nic, a nebo na oslavách - ochutnám vše na co mám chuť, v rozumném množství, ono se pro jednou nic nestane :-)
22. 10. 2018 15:16
U mě zákazy nefungují, když něco vyřadím z jídelníčku mám na to pak ukrutnou chuť ... Jak píšete, nejlepší je rozumný přístup :-)
22. 10. 2018 12:42
s uvedeným názorem souhlasím a pokud přidám i myšlenku, že je dobré omezit cukry a tuky, tak potom STRACH z některých výrobků vůbec není na místě … spíš škodí to, že ne vždycky se teorie shoduje s praxí a ne všichni tlouštíci přijdou na to, že stránky STOBu jim pomohou
22. 10. 2018 12:34
Děkuji za užitečné informace.
22. 10. 2018 11:23
Nezbývá než souhlasit.
22. 10. 2018 10:25
všeho s mírou, občas zahřeším a pak se vrátím ke zdravému jídlu, hřeším spíš dortíkem a zmrzkou než hranolkymi a burgrem - to nemám ráda a nejím to.
22. 10. 2018 10:00
Ne zákázet určitě ne.....zakázané nejvíc láká, že ???Zde ,jako ve všem pro mne pletí všeho s mírou !!!!Nejlepší ze všeho je osvěta, aby člověk měl zájem si zjišťovat co vlastně jí a tady Stobu uděluji velikou pochvalu . Stále a pořád dokola i se změněnou formou nás tomu učíte...díky

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři